Jag befinner mig sedan några dagar i Bryssel. För första gången tog vi tåget, jag och barnen. Det gick hur bra som helst, och vi ska ta samma väg hem. Jag älskar tåg och tycker att det var så mycket trevligare än att flyga. Här nedanför finns det en liten film från resan. Nedanför den finns det ett mailsvar jag fick idag från SJ, om det här med att ta tåget utomlands.
Jag skrev ett mail till SJ i morse:
”Har tänkt skriva lite (i min blogg MiljöBloggAktuellt) om hur bra det nyss fungerade för mig att åka med två barn Ljusdal-Bryssel. Men jag har några frågor om bokningssystemen. Själv hade jag tur och fick hjälp i kassan i Sthlm av en duktig säljare, som la ett pussel med olika biljetter och rabatter längs vägen. Det jag undrar är varför det inte redan nu är mycket lättare att själv kunna se priser och boka resor inom Europa? Jag antar att en sådan samordning är på väg, men hur ser planerna ut och när väntas man vara klara? Vilka instanser och vilka styrdokument är det som driver frågan? Något annat jag bör veta/läsa i ämnet?”
Jan Svensson, Manager International Sales and Marketing, svarade nästan direkt:
”Detta med internationella tågbokningssystem och avsaknaden av gemensamma system är delvis historiskt betingat.
Alla europeiska tågbolag är fortfarande till 90-95 % inrikestågbolag – därför har alla tågbolagen i första hand byggt sajter för sin inrikesförsäljning, med vissa smärre utrikessträckor, SJs sajt omfattar t ex resor inom Sverige och till Berlin, Köpenhamn och Oslo samt Narvik, dvs till de orter dit SJ själva kör egna tåg. Därför finns inget europeiskt tågbolag i Europa idag som erbjuder en komplett webbförsäljning av alla europeiska tåg och sträckor. Det har helt enkelt varit för dyrt och komplicerat att bygga sådana webblösningar.
Och det har fortfarande inte dykt upp någon extern neutral sökmotor för tågbokningar av detta slag. Inom flygvärlden finns det ett flertal sådana sajter där slutkunden själv kan söka lediga flygstolar, jämföra priser osv. Det är just sådana här neutrala sajter som måste till eftersom man heller inte inom flygvärlden kan köpa alla flygresor från samma sajt för en viss relation – på SAS-sajten kan man INTE köpa eller boka en Air France-flight, trots att båda två flyger Arlanda-Paris. Ryan airs sajt visar bara de egna flighterna osv osv.
Det pågår dock lite utveckling även inom järnvägsbranschen, tågbolagen inom Rail Alliance (SNCF, DB, SBB, ÖBB, SNCB, NS och Thalys/Eurostar) håller på och bygger ett gemensamt gränssnitt, en plattform som ska möjliggöra bokningar i deras respektive snabbtåg oberoende av i vilket lands bokningssystem de ligger men arbetet går långsamt på grund av den tekniska komplexiteten. SJ är ännu så länge inte med i Rail Alliance (där kräver man bl a att man ska ha snabbtåg över 250 km/tim och dessutom har Sverige ingen direkt anknytning till det tyska nätet med någon form av snabbtåg ännu så länge). Vissa strävanden finns även inom den Internationella Järnvägsunionen UIC men det arbetet är främst inriktat på att få de nationella tågbokningssystemen att internt ”prata med varandra” och inte i första hand att skapa sajter för den externa slutkunden.
Inom EU finns också vissa strävanden att underlätta tågförsäljningen, bl a nämns detta i EU-förordningen Passenger Rights Regulation som träder i kraft den 3 december i år för alla EU-medlemsstater. Passenger Rights Regulation reglerar främst kundernas rätt till bättre ersättning vid förseningar men ger också vissa direktiv betr försäljning av biljetter etc. De tekniska kraven och förutsättningarna fastläggs för en EU-förordning i en s.k. TSD, en teknisk specifikation, och den är för Passenger Rights Regulation under utarbetande. Sedan tar den en viss tid innan de tekniska specifikationerna träder i kraft.
Passenger Rights Regulation är ett officiellt dokument som du bör kunna hitta på officiella EU-sajter. Den finns översatt till alla europeiska språk. De tekniska specifikationerna däremot finns inte i färdiga versioner ännu.”
Så, man hoppas alltså på att det ska dyka upp en motsvarighet till (t ex) Mr Jet-sajten, en Mr Rail. Hallå därute, är det någon som har börjat bygga den?
P.S. Om du ska köpa biljetten på Centralen, fråga efter Jörgen. Jag skickade ett p.s. till Jan Svensson:
”En av era säljare på Centralen, med förnamnet Jörgen, borde få löneförhöjning, för han var otroligt sympatisk och hjälpsam. Det tog lång tid, eftersom systemen nu ser ut som de gör (vilket rimligen inte heller är kostnadseffektivt), men han gjorde ett toppenjobb när jag skulle ta barnen på tåget Ljusdal-Bryssel.”
Härligt härligt!!! Så gott att se! Har inte hunnit kolla filmen än, sitter själv på tåg till Stockholm just nu (Trädgårdsmässan hägrar).
Här finns lite dokumentation från min egen Brysselresa med tåg för den som är intressserad (Sven har redan sett den, jag vet): http://www.ecoprofile.se/920_928_Med_taget_till_Bryssel.htm
Jo, den minns jag, Johan. Den var inspirerande.
Härligt att se att det även finns positiv utveckling! 🙂
Mina kompisar J&J åkte också tåg ner förra sommaren, gick jättebra – men hade samma superproblem med bokningen som du. J sa att enda sättet att få koll var att gå till Centralen och boka, precis som du, hon sa att hon också fick bra hjälp men att det tog typ en timme att kolla och jämföra tider etc. Och dyrt blev det, mycket dyrare än flyg. Men ändå, mindre än ett dygn. Inte illa. Men då åkte de från Sthlm (även om hon är från Yg). Härligt att se filmen! Ni ser ut att ha haft det rätt mysigt tycker jag!
Hej Kristin,
Ja, visst är det synd att det oftast ska vara så mycket dyrare än flyget. Den här gången hade dock flygpriserna gått upp så mycket, att tåget faktiskt var billigare. Vi betalade c:a 7400 kr för Ljusdal-Bryssel tur och retur, en vuxen och två barn. Då hade vi egen trebäddskupé på vägen ner (hem del i fyrbädds). Jörgen pressade priset med 800 genom att välja bort Thalys-tåget på sista sträckan (inga fler byten, men ankomst en timme senare). Och fr o m april går det visst att få ner priset ytterligare genom att åka via Berlin.
Förra veckan var jag på skidsemester i Italien med några kompisar. Chartertåget som skulle ta oss dit blev inställt just denna veckan men tack vare SJ (Interrail-kort med platsreservation) fixade vi en reguljär tågresa istället. Väldigt smidigt från Köpenhamn med uppvaknande i Milano (2 byten och inga orimliga tider) och därefter buss. Hemresan gick ännu snabbare med väldigt korta byten. Fantastisk utsikt i Schweiz genom alperna. Punktligt och bekvämt med i första hand DeutscheBahn. Min resa började i Stockholm medan de andra startade från Köpenhamn. SJ och Banverket ligger klart efter övriga Europa. I Tyskland gick det i 250 knyck. Spikrakt utan massa svängar så att man blir åksjuk. Det blir fler resor i Europa med tåg, helt klart!
Visst tog det tid men vi umgicks, spelade kort, drack vin och åt gamla ostar, såg film m.m.
Heders! Fantastiskt att läsa. Jag tror starkt på att ju fler som efterfrågar semesterresor med tåg desto lättare och billigare kommer det att bli. För tillfället är det alldeles för dyrt och krångligt men det är det absolut bästa sättet att resa. Tack för bra inlägg.
Tack, Marie. Och Anders, det där lät toppen.
Det skulle behövas ett Europeiskt ‘SJ’, dvs. att ett och samma bolag skötte all internationell trafik (förutom lokal, såsom öresundstågen). Generellt behöver den skandinaviska tågmarknaden integreras med den kontinentala. Ser fram emot fermahrn bält förbindelsen. Nattåg Stockholm-Bryssel hade varit nåt!
Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your theme. Cheers
louis vuitton neverful http://www.marchiol.com/wp-content/themes/louisvuittonneverfull/
Check out http://CreativeArtMarket.com and take our Mega Creative Bundle of nearly 160 downloadable PSD’s.