Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Leva bättre elektriskt

LbeTreehugger berättar att den brittiska regeringen kommer att erbjuda alla hushåll gratis energimätare (ibland kallas de effektmätare), med vilka man lätt kan se hur mycket el olika apparater i hemmet drar. Det hela väntas presenteras i den energiproposition som är på väg, och ska ses mot bakgrunden att de brittiska hushållen står för ungefär en tredjedel av landets utsläpp av växthusgaser.

En så´n har jag också tänkt skaffa, och jag påminns om ett inlägg hos Lucas Carlsson. Lucas är en miljöpartistisk andre vice ordförande i Malmö västra innerstads stadsdelsfullmäktige, och han skriver bloggen Lucas tankar. I januari tyckte han att han skulle säga något om vad han själv har gjort för klimatet, eftersom han "gärna kritiserar andra". Efter att ha berättat att hans årliga elförbrukning 2004 var c:a 2500 kWh, skriver han om år 2005: "Det första jag gjorde var att skaffa en effektmätare och mäta förbrukningen från elapparaterna hemma. På detta viset så upptäckte jag att min avstängda dator drog nästan 60 W ihop med sin kringutrustning helt i onödan, en strömbrytare fixade detta (tänk vad enkelt det kan vara). Jag bytte de lampor som användes mest, till lågenergi och med dessa enkla åtgärder så sjönk den årliga förbrukningen med ca 500 kWh (från 6,8 kWh per dygn till 5,4)." År 2006: "År 2006 var det dags för nästa steg. Kyl/frys och diskmaskin byttes till energiklass A och vattenkokare införskaffades. Efter detta så minskade elförbrukningen från 5,4 kWh/dygn till 3,0 kWh/dygn ( från ca 2000 kWh/år till ca 1100 kWh/år). Jag lyckades alltså mer än halvera elförbrukningen sedan år 2004." Han gjorde annat också (och nu i april gjorde han sig av med bilen), men det var slående hur användbar den lilla mätaren var. Lucas konstaterar att han bara använt befintlig teknik, och avslutar: "Jag skulle tro att det finns god potential för energieffektivisering i många hushåll." Det tror jag också.

Om bilden (tagen av mrbill med Creative Commons Attribution-licens): Live Better Electrically var en amerikansk kampanj som inte handlade om att göra av med mindre el, nej tvärtom. Det var vid mitten av 50-talet, och kampanjen lanserades av elbolagen. Skådespelaren Ronald Reagan deltog, och för att få medaljen måste man ha skaffat sig en elektrisk tvättmaskin, torktumlare, avfallskvarn, kylskåp och elvärme. Man kanske kunde återanvända medaljerna nu, men låta Live Better Electrically betyda att man ska ha miljöklassade vitvaror, samt förnyelsebar energi till värmen. 

2 svar

  1. Var får man tag i effektmätare?


  2. Marianne,

    Vet inte riktigt (har inte hunnit skaffa en själv än), men jag skulle gissa att man kan fråga i vilken elbutik som helst. I Linköping får man visst låna dem av kommunen (bra grepp, förresten, gäller det i fler kommuner?). Här hittade jag en lista över försäljare: http://www.nordicnet.se/MainMain$/prodnr-1805/typ-ftg/a-e/p-Effektmaetare_wattmaetare/



Comments RSS

Kommentera

Leva bättre elektriskt

LbeTreehugger berättar att den brittiska regeringen kommer att erbjuda alla hushåll gratis energimätare (ibland kallas de effektmätare), med vilka man lätt kan se hur mycket el olika apparater i hemmet drar. Det hela väntas presenteras i den energiproposition som är på väg, och ska ses mot bakgrunden att de brittiska hushållen står för ungefär en tredjedel av landets utsläpp av växthusgaser.

En så´n har jag också tänkt skaffa, och jag påminns om ett inlägg hos Lucas Carlsson. Lucas är en miljöpartistisk andre vice ordförande i Malmö västra innerstads stadsdelsfullmäktige, och han skriver bloggen Lucas tankar. I januari tyckte han att han skulle säga något om vad han själv har gjort för klimatet, eftersom han "gärna kritiserar andra". Efter att ha berättat att hans årliga elförbrukning 2004 var c:a 2500 kWh, skriver han om år 2005: "Det första jag gjorde var att skaffa en effektmätare och mäta förbrukningen från elapparaterna hemma. På detta viset så upptäckte jag att min avstängda dator drog nästan 60 W ihop med sin kringutrustning helt i onödan, en strömbrytare fixade detta (tänk vad enkelt det kan vara). Jag bytte de lampor som användes mest, till lågenergi och med dessa enkla åtgärder så sjönk den årliga förbrukningen med ca 500 kWh (från 6,8 kWh per dygn till 5,4)." År 2006: "År 2006 var det dags för nästa steg. Kyl/frys och diskmaskin byttes till energiklass A och vattenkokare införskaffades. Efter detta så minskade elförbrukningen från 5,4 kWh/dygn till 3,0 kWh/dygn ( från ca 2000 kWh/år till ca 1100 kWh/år). Jag lyckades alltså mer än halvera elförbrukningen sedan år 2004." Han gjorde annat också (och nu i april gjorde han sig av med bilen), men det var slående hur användbar den lilla mätaren var. Lucas konstaterar att han bara använt befintlig teknik, och avslutar: "Jag skulle tro att det finns god potential för energieffektivisering i många hushåll." Det tror jag också.

Om bilden (tagen av mrbill med Creative Commons Attribution-licens): Live Better Electrically var en amerikansk kampanj som inte handlade om att göra av med mindre el, nej tvärtom. Det var vid mitten av 50-talet, och kampanjen lanserades av elbolagen. Skådespelaren Ronald Reagan deltog, och för att få medaljen måste man ha skaffat sig en elektrisk tvättmaskin, torktumlare, avfallskvarn, kylskåp och elvärme. Man kanske kunde återanvända medaljerna nu, men låta Live Better Electrically betyda att man ska ha miljöklassade vitvaror, samt förnyelsebar energi till värmen. 

Comments RSS

Kommentera

